-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41965)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16925)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2450)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2212)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1699)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26549 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

مهمترين اصلي كه به وسيلة آن در هر دوره اي با استفاده از دين مي توان به نيازهاي اصلي و فرعي جامعه پاسخگو بود چيست؟

مهم ترين اصل پاسخگو به نيازهاي جامعة ديني، اجتهاد است. اجتهاد ديني كوشش عالِمانه با شيوة صحيح، براي درك مقرّرات اسلام با استفاده از منابع: كتاب، سنت، اجماع و عقل.

در پرتو اجتهاد زنده و مستمر، حكم مسايل و حوادث جديد همواره از قواعد كلي اسلامي استنباط مي شود و نيازمندي هاي اصلي و فرعي جامعه جواب داده مي شود. اجتهاد يكي از عوامل مهم جاودانگي اسلام است.

شهيد مطهري در اين زمينه مي فرمايد: اجتهاد يا تفقه در دورة خاتميت، وظيفة بسيار حساس و اساسي بر عهده دارد و از شرايط امكان جاويد ماندن اسلام است. اجتهاد را به حق نيروي محرّكة اسلام خوانده اند.

ابن سينا فيلسوف بزرگ اسلامي با روشن بيني خاصي اين مسئله را طرح مي كند و مي گويد: كليات اسلامي ثابت و لا يتغير و محدود است، اما حوادث و مسايل، نامحدود و متغير است و هر زماني مقتضيات مخصوص خود و مسايل مخصوص خود دارد. به همين جهت ضرورت دارد كه در هر عصري و زماني، گروهي متخصص و عالِم به كليات اسلامي و عارف به مسايل و پيش آمد هاي زمان، عهده دار اجتهاد و استنباط حكم مسايل جديد از كليات اسلامي باشند.1

مجتهد و فقيه جامع الشرايط و آگاه به زمان عهده دار ولايت امر و حكومت مي باشد. وي با استفاده از منابع بسيار غني و پايان ناپذير اسلامي و رعايت اهمّ در موارد تزاحم با مهم و به كارگيري احكام ثانويه همانند قاعدة نفي حرج و نفي ضرر مي تواند تنگناها را رفع و نيازها را برطرف نموده و اثبات كند كه پيروان شريعت محمدي و مذهب جعفري هيچ گاه در زندگي به بن بست كشيده نخواهند شد، و همواره با پيشرفت زمان مي توانند زندگي خود را هماهنگ نمايند.

اجتهاد راهي است كه اسلام به روي پيروانش گشوده است. امام صادق(ع) فرمود: بر ما است كه اصول را به شما القا كنيم و بر شما است كه شاخه ها را از آن منشعب سازيد.2

1 مرتضي مطهري، مجموعة آثار، ج 3، ص 197 (ختم نبوت).

2 بحارالأنوار، ج 2، ص 245، حديث 54.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.